فاطمه خالوندی؛ فاطمه ابوالی؛ فخرالسادات نصیری ولیک بنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ راهکارهای عملی بهمنظور تسهیل فعالیتهای معلمان در پژوهشسراهای دانشآموزی استان سمنان انجام شده است. این مطالعه به روش آمیختۀ اکتشافی انجام شد و جامعۀ آماری آن معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. بدین ترتیب حجم نمونۀ آماری در بخش کیفی به روش شبکهای 35 نفر و در بخش کمّی به روش تصادفی طبقهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ راهکارهای عملی بهمنظور تسهیل فعالیتهای معلمان در پژوهشسراهای دانشآموزی استان سمنان انجام شده است. این مطالعه به روش آمیختۀ اکتشافی انجام شد و جامعۀ آماری آن معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. بدین ترتیب حجم نمونۀ آماری در بخش کیفی به روش شبکهای 35 نفر و در بخش کمّی به روش تصادفی طبقهای 181 نفر تعیین شد و برای گردآوری دادهها نیز از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقّقساختۀ بستهپاسخ استفاده گردید. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی اشتراوس و کوربین انجام شد. در مرحلۀ اول 619 کدباز موردتوافق قرار گرفت. در مرحلۀ دوم 63 کد شناساییشده در قالب 7 کد محوری خوشهبندی شدند. در مرحلۀ پایانی کدِ انتخابی «راهکارهای تسهیلکنندۀ مشارکت معلّمان در پژوهشسراهای دانشآموزی» شامل 3 مؤلفۀ «اقدامات مشارکتجویانۀ آموزشوپرورش»، «اقدامات مشارکتجویانۀ پژوهشسراها» و «اقدامات مشارکتجویانۀ مدارس» با 22 شاخص شناسایی گردید. تحلیل دادههای پرسشنامه نیز درجۀ اهمیت هر یک از راهکارهای تسهیلکننده در این محورها را نشان میدهد.